Comments Off

Wiele regularnych i tanich linii lotniczych Europy boryka się z finansowymi problemami. Niedawno padł w Polsce przewoźnik OLT Express, teraz w tragicznej kondycji jest też polski flagowy przewoźnik PLL LOT. Po tym jak narodowe linie zwróciły się kilka dni temu do Ministerstwa Skarbu Państwa, w formie pożyczki pomocy publicznej, o pomoc finansową w wysokości miliarda złotych, odwołany został parę dni temu prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Marcin Piróg, którego to minister skarbu państwa obarczyła problemami finansowymi spółki. Odwołano także rzecznika prasowego LOT-u.

Dreamliner

Przedstawienie musi trwać

LOT się czołga tonąc w długach, a jego nowy nabytek Boeing 787 Dreamliner, z którego jak nie przed światem, to z pewnością w oczach Europy byliśmy bardzo dumni, wyruszył w barwach LOT-u 14 grudnia w swój pierwszy rozkładowy i pierwszy komercyjny rejs do Pragi. Z Lotniska Warszawa do czeskiej stolicy leciało się nim zaledwie 57 minut, pokonując w tym czasie w linii prostej ok. 700 kilometrów. Podczas jego pierwszego rejsu, komfortu podróży na pokładzie najnowocześniejszego pasażerskiego samolotu świata, doświadczyło 175 pasażerów. Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowały im z okazji tego pierwszego wyjątkowego lotu, specjalne certyfikaty. Powrotny rejs trwał 7 minut krócej, a w samolocie siedziało 149 podróżnych. Rejsem do południowych sąsiadów Polski, przewoźnik rozpoczął promocyjny cykl odwiedzin Dreamlinera w dziewięciu europejskich miastach. Zawinie on jeszcze do Londynu, Wiednia, Monachium, Frankfurtu nad Menem, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli. Na trasie Warszawa – Praga będzie on jeszcze kursował do połowy stycznia 2013 roku. W swoją pierwszą komercyjną trasę przez Atlantyk, Dreamliner LOT-u uda się do Chicago 16 stycznia 2013 roku. Kolejnymi będą rejsy do Toronto 1 lutego, do Nowego Jorku 3 lutego, a miesiąc później B787 w barwach LOT-u powita Pekin.

Niewiadoma

Co jednak dalej będzie z naszymi narodowymi liniami lotniczymi, tego nie wiadomo. Istnieje obawa, że ratując spółkę stracimy nasza dumę Dreamlinera, którego za bezcen możemy zostać zmuszeni sprzedać. Patrząc jednak na tę piękną maszynę, żal wprowadzenia takiego scenariusza w życie jest o wiele większy. Przygotowywany jest przez spółkę i resort państwa plan restrukturyzacji. Niestety LOT musi obniżyć znacząco koszty swojej działalności poprzez spore zwolnienia pracownicze, ale nie tylko, bo również dokonać cięć w siatce połączeń.

Przymiarki

Ministerstwo Skarbu od dawna namawia Chińczyków do inwestowania w Polskie Linie Lotnicze LOT. Pierwsze rozmowy stron miały miejsce w czasie podpisywania z chińskim flagowym przewoźnikiem Air China umowy o partnerstwie, której efektem jest połączenia lotnicze na trasie Warszawa – Pekin. Jak się jednak potoczą dalsze losy LOT-u, nie wiemy. Faktem są zapowiedzi chińskich linii lotniczych Hainan Airlines inwestowania w europejskie linie lotnicze. Pierwszą, jaką ten przewoźnik nabył są udziały we francuskiej linii Aigle Azur.

Comments are closed.